Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Možná jste taky někdy chtěli zastavit běh věcí

Michal Zhor 0

LIDI, možná jste někdy chtěli zastavit pohyb, zmrazit děj, pocit, zážitek. Prostě (či složitě 🙂 ) zastavit letící míč, jste požitkáři a navíc kdo by chtěl prohrávat (zase jsem namixoval 3 věci do jedné věty, to už mne nepochopí ani moje dvojče). Nevím jak vnímáte svět, občas je to prdel, ta naše imaginace. Kdo neví co je imaginace – pomohu – dnes máme ty linky: https://cs.wikipedia.org/wiki/Imaginace

Zpět k tomu zmrazení pohybu. Byl jsem jím fascinován již při objevu fotografie. Fotografii jsem neobjevil já (bylo u toho plno kluků – promiňte holky, držím vám palce, vám patří budoucnost, minulost nebudu přepisovat, nemám tužku – a taky u toho byl zejména dusičnan stříbrný), jednalo se o moje střetnutí se s fotografií, kinofilmem AGFA a fotoaparátem CORINA. Dnes by děti explodovali vidět tu primitivní krabici co dělala fotky, fakt hrozný fotky. Fotky, kterých jsme si vážili, fotky co měly svoje alba. Dnes …… je dnes. Ale zpět k tomu zmrazení pohybu.

Všichni známe pana Dalího a málokdo i US portrétního fotografa Halsmana. A co je spojuje ? ATOMICUS !!! Vyrabujeme tedy wikipedii.

V roce 1941 se Halsman setkal se surrealistickým umělcem Salvadorem Dalím, se kterým v pozdních 40. letech začali spolupracovat. V roce 1948 vznikla fotografie Dali Atomicus, ve které zkoumal myšlenku zastavení, zobrazující tři letící kočky, hozený kbelík s vodou a Salvadora Dalího ve vzduchu. Název fotografie odkazuje na Dalího práci Leda Atomica, která je na snímku vidět v pravé části za dvěma kočkami. Halsman prohlásil, že museli absolvovat 28 pokusů, než byl s výsledkem spokojen.

Dalí vyskočil do vzduchu před svou vlastní malbou, po pravé straně je obraz, který Dalí zatím nedokončil – Leda Atomica, na který původně odkazuje i název této fotografie. Obraz Leda Atomica Dalí dokončil o rok později. Vlevo, mimo rámec fotografie, stojí Halsmanova manželka Yvonne, která drží šikmo nakloněnou židli, na které je zachycena část jejích rukou. Ruce budou později oříznuty. Malířský stojan, schůdky vpravo a obraz jsou zavěšeny na vlascích, které také budou později vyretušovány. Zleva pomocník vychrstnul kbelík vody, ve stejný okamžik další asistenti zprava vyhazují tři kočky. Jedna z nich se ve vzduchu srazí s proudem vody. Další dvě kočky voda minula.

Snímek má tak surrealistický nádech. V době vzniku ještě nebyla možnost využívat k manipulaci grafické počítačové editory, proto se využívala spolupráce asistentů a silonových lanek. Zvětšeninu pořídil do svých sbírek institut Minneapolis Institute of Arts v letech 1969-1970. Na zadní straně fotografie je tužkou napsáno "DALI Atomicus", 1948 / print c.1969-1970 a Philippe Halsman s pečetí © / copyright / Philippe HALSMAN. Jedná se o nevyretušovanou a neořezanou verzi fotografie, na které je možné vidět způsob aranžování snímku a chybějící malba v rámu na zadním stojanu. Inspirací pro vznik tohoto díla byly chronofotografické snímky Harolda Edgertona z třicátých let 20. století, především snímek kapky mléka dopadající na rozpálený červený kov a vytvářející na svém povrchu korunu.

Pro všechny co sem tam sednou, zastaví letící míč a dnes hlavně pro ty, které to ještě potká ……. písnička bonusem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *